پاسخ به پرسشها و فعالیتهاي پودمان:یک
پاسخ پرسش صفحه 6
اگر تنها دو ظرف سه و ده لیتری داشته باشید چگونه میتوانید با این دو ظرف، 8 لیتر آب از
رودخانه بردارید؟
هدف از پرسش کار عملی برای یافتن پاسخ و پیدا کردن راهحلهای گوناگون است.
اگر ما یک ظرف دو لیتری خالی داشتیم آنگاه می توانستیم با برداشت دو لیتر از ظرف 11 لیتری
پر 8 لیتر آب از رودخانه یا شیر آب برداریم ولی چگونه میتوان تنها با دو ظرف موجود )بدون
مندرج( یک ظرف دو لیتری ساخت. آیا یک ظرف دو لیتری همیشه باید خالی باشد؟ دانشآموزان با تمرین به صورت عملی )با
دو لیوان کوچک و بزرگ- با یک شیر آب یا یک پارچ آب بجای رودخانه( ممکن است راهحلهای گوناگونی ارائه دهند. از
دانشآموزان خواسته شود بارها و بارها راهحلها را برای یافتن پاسخ تکرار نمایند. پاسخ این پرسش به صورت ذهنی کاری
سخت است و از رابطه ریاضی زیر به دست میآید.
11
-(3-(11-3-3-3))=8راه حل اول:
بخش اول: ساخت ظرف دو لیتری
برای ساخت یک ظرف دو لیتری ابتدا ظرف 11 لیتری را پر کرده و با ظرف 3 لیتری خالی سه بار از آب آن را خالی می کنیم.
در نهایت یک لیتر آب در ظرف 11 لیتری باقی میماند. آن یک لیتر را در ظرف سه لیتری خالی میریزیم یک ظرف با گنجایش
2 لیتر به وجود میآید. )مفهوم ظرف فقط ظرف خالی یا یک جسم خالی نیست(
بخش دوم: تهیه 8 لیتر آب
ظرف 11 لیتری خالی شده را دو مرتبه کاملاً پر میکنیم و سپس مقداری از آن را در ظرف دو لیتری میریزیم تا پر شود حجم
آب باقی ماند 8 لیتر است
این مسئله روشهای دیگری هم دارد که از دانش آموزان خواسته میشود که راه حلهای دیگر را پیدا کنند.
) کار کلاسي- روش پرورش خلاقیت )صفحه 6
روش سومی را که دبیر سر کلاس آموزش می دهد در گروه اجرا کنید، سپس آن را در برگۀ زیر بنویسید.
روشها و فنون زیادی برای افزایش خلاقیت وجود دارد که میتوانید یک یا دو مورد از آنها )با توجه به زمان آموزش( را انتخاب
کنید برای این کار می توانید برخی از کتابهای پرورش خلاقیت بخوانید یا هر کدام از روشهای زیر را در اینترنت جستجو
کنید و پس از انتخاب گزینه دلخواه آن روش را برای دانش آموزان توضیح دهید تا دانش آموزان انجام دهند. یکی از روش های
انتخابی می تواند مهندسی معکوس باشد.
برخی از فنون و روش های مورد استفاده برای افزایش خلاقیت عبارتند از:
مهندسی معکوس، تجسم کردن، ایجاد کردن، متضاد فکر کردن، ارتباط برقرار کردن، استعاری فکر کردن، ترکیب کردن،
معاشرت با افراد خلاق ، نقشه ذهنی داشتن، روش شش کلاه، از مناظر دیگر دیدن، بهره جستن از افکار دیگران، برعکس
دیدن
،